reklama

Epizóda so šoférom

Skutočný príbeh zo sveta MHD

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

Jedna z najpodarenejších slovenských reklám posledného obdobiavyvolala kritiku z obce šoférov, pretože ich vykresľujev nepriaznivom svetle.

Ja túto reklamu beriem ako príklad vtipnej, invenčnej a zaujímavejreklamy, akých na našom reklamnom trhu býva len veľmi málo, nijako som vďakanej nezískal o vodičoch nejaký negatívny obraz. Rozhodne o ničnegatívnejší, než som o nich mal predtým.

Rozpísať sa chcem o vodičoch a šoféroch prostriedkov MHD.Konkrétne o jednom. Je pravda, že na svete existuje veľa ťažkých, nudných,monotónnych a ubíjajúcich povolaní. Ak sa takému človeku, čo jednoz takých povolaní vykonáva, nepodarí vybudovať si odstup a ak satakejto práci venuje dlho, odrazí sa to na jeho psychike. Šofér MHD mi prídeako jedno z modelových povolaní tohto typu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ja osobne nepoznám veľa vodičov MHD. Môj strýko je vodič električkyv Košiciach, ale okrem neho nepoznám snáď už nikoho s priamouskúsenosťou s týmto povolaním. A nechcem moralizovať, generalizovať,hodnotiť, hádzať kamene ani nič podobné. Môj subjektívny pocit, že niektoríšoféri jazdia ako blázni, nebezpečne pre cestujúcich ako aj iných účastníkovcestnej premávky a častokrát neprispievajú, práve naopak – zhoršujúvnášaním nervozity, hnevu a zbytočnej agresivity stav na mestskýchkomunikáciách.

Chcem sa však podeliť o jeden konkrétny zážitok. Vracal som sa zbratislavského letiska, kde som bol vyprevadiť na lietadlo môjho tata. Nazastávke SkyEurope pristúpil do autobusu zhruba polozaplneného jedinýcestujúci. Postarší mohutnejší pán s dlhšími bielymi vlasmi, oblečenýtrochu ošuntelo a i napriek letnému počasiu dosť teplo, niesol sinejakú tašku či ruksak. Sadol si neďaleko predo mňa. Nik nevystupoval ani nikďalší už nenastupoval, no autobus stál. Zrazu z kabínky vyšiel do tielkaoblečený šofér, asi štyridsiatnik s typicky nasrdeným výrazom väčšiny dotielok oblečených asi štyridsiatnikov šoférov bratislavskej MHD. A užz diaľky na celý autobus kričal, že chce vidieť okamžite cestovný lístoktoho pána. Od nikoho iného lístok nepýtal. Išiel kričiac rovno k nemua drzo chcel vidieť cestovný lístok. Až vtedy som sa prizrel tomu mužovi,čo nastúpil. Nebol to práve prototyp čistého, slušne upravenéhoa navoňaného dôchodcu, pôsobil trochu spustnuto, no nie až tak, ako vyše90% bezdomovcov vo vyššom veku. Skrátka – to, že má mierne „vandráckejší“vzhľad, som si všimol, až keď ma na to upozornil incident so šoférom.Každopádne celkom triezvo, slušne a decentne zareagoval na šoférovu prudkúvýzvu (a s jemným ironickým úsmevom), že na čo mu je cestovný lístok –lenže zároveň s týmito slovami vybral zo zadného vrecka peňaženku, otvorilju a ukázal šoférovi pravdepodobne nejaký preukaz, električenku či niečopodobné, čo som presne nevidel, na čo šofér (mierne nespokojne, no utlmene)zareagoval prísnym pohľadom, otočil sa späť do kabínky a ešte odvrkol tak,aby to celý autobus počul: „Nabudúce sa upravte, keď cestujetev prostriedkoch MHD!“ Zavrel sa v kabínke a tým jeho výstupskončil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak si pomerne prísne a niekedy až absurdné prepravné podmienkya cestovný poriadok MHD prečítate, zistíte, že šofér – zvrchovaná autoritavo svojom dopravnom prostriedku – môže z vozidla vykázať cestujúceho,ktorý nemá lístok, ktorý svojim správaním a vzhľadom ohrozuje ostatnýchcestujúcich alebo im prekáža v pohodlnom využívaní služieb MHD. Môžez MHD vyhodiť človeka, ktorý má neprimerane veľkú batožinu uloženúnevhodným spôsobom ohrozujúcim ostatných cestujúcich alebo im znemožňujúcupohyb. Môže tiež vyhodiť človeka, o ktorom je spolu s ostatnýmicestujúcimi presvedčený, že je opitý a jeho „vzhľad a úprava“znepríjemňujú okoliu cestu MHD. Tak nejako to je, ale bližšie určenie týchtoprekážok už nie je stanovené. Takže je na šoférovi, aby určil, kto je kedyopitý, nebezpečný, špinavý a pod. na to, aby ho mohol vyhodiť. Aleteoreticky na to „má právo“. Len pár vecí ma zaujíma. Či by to nešlo urobiť„vhodnejším“, slušnejším spôsobom, ktorým by demonštratívne nedával predcudzími ľuďmi najavo, že on – veľký šofér – pokladá dotyčného za ľudský odpada neponížil ho pred ďalšími asi tridsiatimi cestujúcimi a druhá vec:či by si trúfol aj na partiu opitých neonacistov, ktorí by kričali na celýautobus a obťažovali cestujúcich. Skupinka zjavne agresívnych a úplnespitých grázlov by podľa mňa určite vadila menej, ako jeden mierne zanedbanýdedko. Ale chápem – každému nám vadí niečo iné, však?!

Michal Baláž

Michal Baláž

Bloger 
  • Počet článkov:  62
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Člověk udělán je ze tří kusůze tří kusůze tří kusů.Heu-la-ladrjum-drjum-tu-tu!Ze tří kusů člověk stvořen je.Brada, oko a těch patnáct rukoupatnáct rukoupatnáct rukou.Heu-la-ladrjum-drjum-tu-tu!Patnáct kusů rukou z žebra je(Daniil Charms)Mám rád jazz a psy, filmy a knihy, ľudí a počasie. Zoznam autorových rubrík:  Deň ako každý iný . . .BásničkyRebríčkyTaká malá mystifikáciaFilmové odporúčania Michala BaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu